MPK Poznań chce ponownie pozyskać warszawskie tramwaj 13N, który znajduje się na ... poligonie strażackim w Luboniu. Jest więc nadzieja, że "parówka" wróci do Poznania. Ponadto w Krakowie trwa odbudowa zabytkowej "Enki" ze Stoczni Gdańskiej, która wróci do Wielkopolski jeszcze w tym roku.
W tym roku na poznańskie torowiska
ma wyjechać Beijnes 3G, ale nie są to ostatnie słowa MPK Poznań w zakresie historycznej floty. Wkrótce ma do niej dołączyć bowiem… warszawski wagon 13N, który “wróci” do przewoźnika po wieloletnim pobycie na poligonie strażackim w Luboniu.
Rozmowy trwają
– Rozmawiamy ze Szkołą Aspirantów PSP, żeby pozyskać ten tramwaj z powrotem do MPK, a w zamian oddać np. jakieś wozy 105Na. Te rozmowy są mocno zaawansowane i jest wstępna zgoda PSP na zamianę, więc najprawdopodobniej wagon trafi do nas. Wiadomo, że wymaga kompleksowej odbudowy – mając to na uwadze umieścimy go na liście wozów przeznaczonych do naprawy – mówi nam prezes MPK, Krzysztof Dostatni.
Przypomnijmy, że popularna “parówka” (takie określenie wagony 13N otrzymały w stolicy) trafiła do Poznania pod koniec ubiegłego wieku w wyniku wymiany pomiędzy Klubem Miłośników Pojazdów Szynowych a Klubem Miłośników Komunikacji Miejskiej. W zamian za 13N do Warszawy trafił wagon 102Na.
Z kolei warszawski wagon otrzymał, a właściwie utrzymał w Poznaniu swój “stary” numer boczny - 115 i był wykorzystywany głównie na linii historycznej 0. Ostatecznie “parówka” została odstawiona, a w 2010 roku trafiła na strażacki poligon ćwiczebny w Luboniu, gdzie znajduje się od 15 lat.
“Enka” ze Stoczni Gdańskiej
13N to nie wszystko. Aktualnie MPK w Krakowie pracuje właśnie nad odbudową kolejnego wagonu historycznego dla poznańskiego MPK, a więc tramwaju N ze Stoczni Gdańskiej. Jak mówi Krzysztof Dostatni, wóz powinien dotrzeć do Poznania po tegorocznych wakacjach. Jego numer boczny to 2024.
Wyjątkowa przebudowa 105Na
W związku z tegorocznym, planowanym
zakończeniem eksploatacji tramwajów z rodziny 105Na, MPK będzie chciało zostawić kilka wagonów tej serii do celów historycznych. Poza klasycznymi “stopiątkami” warto będzie także zachować ostatni z trzech przebudowanych składów 105Na na wagony jednostronne, dwukierunkowe - te wozy otrzymały oznaczenie 105NaDK.
MPK posiadało trzy takie składy, natomiast do dziś przetrwał tylko jeden z nich, złożony z pojazdów o numerach 97 i 98. Czy to właśnie on zostanie zachowany?
– Na pewno zostawimy wybrane „stopiątki” z myślą o taborze historycznym. Na razie jednak jest zbyt wcześnie, aby wskazywać konkretne wagony. Mamy swoje typy, ale pamiętajmy, że te tramwaje ciągle są użytkowane, więc na tym etapie nie chciałbym przesądzać, który z nich zachowamy, aby upamiętnić ich wieloletnią służbę w Poznaniu – odpowiada na nasze pytanie prezes Dostatni.